Skip to main content

Of je nu:

  • ZZP’er bent.
  • Net afgestudeerd bent
  • Op de marketingafdeling van een middelgroot bedrijf werkt
  • Al jaren ondernemer bent…

Met teksten kun je enorm veel bereiken. De eerste stap bij het starten met copywriten is om voor jezelf te bedenken wat jij wilt bereiken met jouw teksten.

We beginnen bij het begin. Welk doel wil jij behalen met copywriting?

Stap 1 is om jouw huidige situatie onder de loep te nemen, pak een pen en papier (geen keyboard*) en schrijf het antwoord op de volgende 3 vragen op. Neem dit serieus, deze stappen zijn essentieel om aan de slag te gaan met copywriting. Een belangrijke basis.

  1. Wat is jouw huidige situatie en wat wil je graag verbeteren? Welke ‘pains’ ervaar je, en welke ‘gains’ zouden dit oplossen?

Neem bijvoorbeeld de situatie van Jaap, een van onze partners. Jaap runt een full-service cateringbedrijf in de provincie Utrecht; De Foodspot Evenementconcepten https://defoodspot.nl/ . Zijn bedrijf, in tegenstelling tot zijn concurrenten, bestaat nog niet zo lang. Zijn naamsbekendheid is dus een stuk lager. Dat heeft geleid tot een ‘pain’.

Pain: de lokale concurrenten hebben meer klanten dan Jaap.

Dit heeft ook geleid tot een gain, een mogelijkheid:

Gain: SEO copywriting met focus op lokale vindbaarheid.

Samen met Jaap hebben we een plan opgesteld om de lokale vindbaarheid in Google te domineren en naamsbekendheid te vergroten. Door middel van zoekwoordonderzoek kwamen we er binnen no-time achter dat er op SEO gebied veel te behalen viel. We hebben ‘lokale SEO’ toegepast om het cateringbedrijf van Jaap hoger te laten scoren in Google. Allemaal door middel van relevante termen: “Bedrijfsnaam + plaatsnaam” of “dienst + plaatsnaam”. Oftewel: “De Foodspot Bilthoven” en “Catering Bilthoven”. Simpel: hier wordt op gezocht. Wat typ jij in als je op zoek bent naar een kapper in Haarlem? Juist: Kapper Haarlem.

 

Resultaat:

  • Dankzij SEO Copywriting staat Jaap op de eerste pagina met een groot aantal relevante zoektermen ->
  • Dit heeft geleid tot een enorme stijging in websitebezoekers met als resultaat: meer offerte aanvragen dan ooit! ->
  • Jaap kan rondkomen met zijn cateringbedrijf en hij doet wat hij leuk vindt ->
  • Dankzij maandelijkse analyses en aanpassingen weten Jaap en ik zeker dat hij de komende tijd niet van die hoge posities in Google wordt gestoten.

De lokale SEO Copywriting technieken die ik gebruikt heb voor De Foodspot Evenementconcepten leg ik later in dit boek uit, in hoofdstuk X. Jaap scoort namelijk niet alleen in Bilthoven, maar in een groot aantal gemeentes in de provincie Utrecht. Ook vertelt SEO copywriter Joost Miljoen je in Hoofdstuk X hoe je zelf aan de slag kunt met SEO copywriting om lokale vindbaarheid en naamsbekendheid te vergroten.

Nog een voorbeeld: de situatie van Indy. Indy studeert en werkt daarnaast als freelance copywriter. Hij vertelde me ooit het volgende:

Ik weet het nog goed, ik was het helemaal beu om in de supermarkt te werken. Toen bedacht ik, waarom sta ik hier eigenlijk nog? Ik kan net zo goed iets gaan doen wat ik leuk vind. Dit was het moment dat ik begon met Copywriten.”

Zijn attitude gaf mij direct het idee dat hij het écht zat was om vakken te vullen. Ik gaf Indy een proefopdracht mee en hij begon gedreven te schrijven. Wat Indy opleverde, verbaasde me: binnen no-time ontving ik een supersterkte tekst. Voor een beginnende copywriter was dit per-fect. Inmiddels is Indy geen beginner meer. Kom ik zelf niet toe aan een opdracht of ligt het onderwerp mij niet? Dan weet ik wie ik inschakel!

Dit brengt ons op Indy’s pain en gain:

Pain: Indy baalt van zijn situatie; vakkenvuller bij Albert Heijn.
Gain: Indy besluit te doen wat hij leuk vindt: hij leert zichzelf copywriten.

Resultaat:

  • Indy verdient naast zijn studie een aardig zakcentje door commerciële teksten te schrijven voor terugkerende opdrachtgevers. ->
  • Hij verdient drie keer zoveel als bij de Albert Heijn, in dezelfde tijd!
  • Wat hij zelf vooral fijn vindt? De tevreden klanten en het feit dat hij kan werken waar en wanneer hij wilt.

Nu jij!

Schrijf met pen en papier jouw huidige situatie zo gedetailleerd mogelijk op. Welke ‘pains’ ervaar je? Denk nog niet aan een uitkomst, denk vooral aan het hier en nu. Wees ook vooral niet bang om jouw stukje te laten lezen aan mensen dichtbij je. Je ouders, vrienden en vriendinnen of een collega.

Done?

Stap 2: denk na over een uitkomst. Hoe ziet jouw ideale situatie er uit? Voor Jaap was het om meer omzet te behalen, voor Indy was het meer vrijheid. De uitkomst is vaak te herleiden naar twee ‘ultieme’ situaties/eindresultaten: Meer vrijheid of meer omzet. Mijn eigen situatie is vergelijkbaar met die van Indy: de drang naar vrijheid. Werken waar en wanneer ik wilde. Mission accomplished! 😉

 

Bepaal het volgende voor jezelf, wil jij:

  • Net als Jaap, meer bezoekers op jouw website?
  • Bezoekers op jouw website converteren naar converterende klanten?
  • De vindbaarheid van jouw website in de zoekmachines verbeteren?
  • Net als Indy, naast een baan of studie copywriten om extra te verdienen?
  • Mensen overtuigen door middel van wervende teksten?
  • Leven als Digital Nomad? Als copywriter kun je werken waar en wanneer je wilt. Zolang je maar een laptop bij je hebt en een werkende internetverbinding.

 

Stap 3: De pain en de uitkomst heb je op papier staan. Stap 3 is het vinden van de gain.
Op welke manier ga jij copywriting inzetten om jouw doel te behalen?

Na het lezen van Starten met Copywriten heb je antwoord op deze vraag. 100%

  • Ga je voor verschillende bedrijven aan de slag als SEO copywriter?
  • Heeft jouw website binnenkort de beste posities in Google?
  • Zit jij volgend jaar in Thailand te chillen (werken) als digital nomad?

 

Na het lezen van dit boek kun jij starten met copywriten om jouw doel te behalen. Hoe grootschalig dan ook!

 

Schrijven naar conversie

In de 5 hoofdstukken van dit e-book lees je op een stapsgewijze manier precies wat copywriting inhoudt en hoe je jouw teksten het beste vormgeeft. Of je nu meer wilt verkopen, je website hoger in Google wilt laten ranken, mensen contact op wilt laten nemen naar aanleiding van jouw brochure of jouw bedrijf een nieuwe positionering wilt geven.

Het ultieme doel van copywriting is niets anders dan: conversie.

Er bestaan verschillende soorten conversies waar je als copywriter naartoe schrijft. Zogenaamde ‘harde conversie’ maar ook ‘zachte conversie’.

Op een website bijvoorbeeld:
– Een harde conversie is een verkoop of wanneer men contact met je opneemt middels het contactformulier.
– Een zachte conversie kan een nieuwsbriefinschrijving zijn, een inschrijving die indirect kan leiden tot een directe conversie.

Bedenk goed: wat is een conversie voor jou of voor de klant waarvoor je schrijft? Dit is waar je naartoe schrijft. Heb je een meubelzaak en wil je dat mensen langskomen? Wees open met zinnen als ‘de koffie staat klaar’ etc. Maar gebruik hiervoor niet alleen tekst, doe ook wat je belooft! Anders ‘bouncet’ men direct, ja, ook in het echt! 😉

Wil je dat men zich opgeeft voor jouw cursus? Schrjif hier naartoe én zorg er dan ook voor dat men iets van je leert. Anders werk je alsnog voor de korte termijn. Copywriting is een aanpak voor de lange termijn, niet voor de quick buck.

Let’s write!

 


*Typen is toch veel sneller? Klopt. Maar wist je ook dat er een verschil is tussen getypte aantekeningen en geschreven notities? Schrijven met de hand geeft je een beter begrip van wat je schrijft. Een studie van Daniel Oppenheimer en Paul Mueller toonde aan dat studenten die aantekeningen opschrijven met pen en papier een beter begrip van het onderwerp hebben dan studenten die typen. Bij het schrijven zijn er andere processen in de hersenen actief. Schrijven zorgt voor meer uitdaging en stimulatie. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797614524581