Waarom zijn interne links zo belangrijk?

Voordat jouw SEO pagina’s en SEO teksten worden gerangschikt door Google, worden ze beoordeeld door… juist, Google. Google vindt blogs en pagina’s vooral waardevol wanneer ze van links voorzien zijn. Interne links, maar ook externe links. Interne links verbinden jouw content en geven daarmee Google een idee van de structuur van de gehele website. Daarnaast geeft het gebruik van de juiste interne linkstrategie jouw SEO resultaten een boost!

Waarom vindt Google interne links belangrijk?

Google gebruikt links om te weten te komen welke content op jouw site gerelateerd is aan elkaar en vooral wat de waarde van die content is.

Met behulp van een bot genaamd Google bot, ‘crawlt’ Google door websites door het volgen van links, intern en extern. Deze bot landt op de homepage van een website en door het volgen van links kan Google de relatie tussen de verschillende pagina’s en blogberichten bepalen en waarde toekennen. Op deze manier komt Google erachter welke pagina’s op uw site een gelijkaardig onderwerp behandelen.

De Google bot begrijpt niet alleen de relatie tussen pagina’s maar verdeelt ook de linkwaarde tussen alle links op een website. Vaak heeft de homepage van een website de grootste linkwaarde omdat deze de meeste backlinks heeft. Daarna volgen vaak de ‘over ons pagina’ en de blogartikelen.

Over het algemeen geldt de volgende regel: hoe meer links er naar een pagina verwijzen, des te meer waarde Google deze pagina toekent. Omdat Google een pagina die veel waardevolle links krijgt als belangrijker beschouwt, vergroot je daarmee de kans dat die pagina een hogere ranking krijgt.

Hoe werkt dat dan? Interne links?

Het is cruciaal voor de SEO van jouw website om de interne linkstrategie regelmatig te evalueren en te verbeteren. Door het juiste gebruik van interne links, zorg je er indirect voor dat Google de volgende punten begrijpt:

  • Relevantie van de pagina;
  • Relatie tussen paginas;
  • En de waarde van paginas.

Wat is de ideale linkstructuur voor een website?

Wij raden website-eigenaren altijd aan om zich hun website voor te stellen als een pyramide.

  1. De homepagina
  2. Categoriepagina’s (diensten, producten, over ons)
  3. Blogartikelen met eventuele subcategorieën.

Omdat je Google wilt laten weten wat jouw belangrijke content is, is het van belang dat er genoeg interne links naar de belangrijkste pagina’s zijn. Er zijn verschillende pagina’s van waaruit je kunt linken naar jouw belangrijkste pagina’s, waaronder de:

  • Header
  • Dienstenpagina’s of productpagina’s
  • Over ons pagina
  • Blogartikelen
  • Footer

Anchor-teksten

Als je eenmaal hebt besloten welke links op een pagina moeten staan en welke pagina’s linkwaarde moeten krijgen, is het belangrijk om de juiste anchor tekst te gebruiken. De anchor-tekst is de aanklikbare tekst die lezers te zien krijgen. De klikbare tekst.

Zorg er ten eerste voor dat de anchor-tekst er natuurlijk uitziet in jouw teksten. Ook belangrijk; een keyword als anchor tekst!

Meer weten over Interne links of andere methodes om hoger te scoren met jouw SEO teksten?

Neem gerust contact op of lees onze andere artikelen!

Leave a Reply