Skip to main content

Vragen en antwoorden in Copywriting

Je hebt het in mijn copy waarschijnlijk al opgemerkt, ik stel veel vragen.

Is er een betere manier om jouw lezers te betrekken dan het stellen van een vraag? Nee. Toch? 😉
We hadden het eerder al over vragen in headlines:

  • Zijn jouw maandelijkse hypotheeklasten ook zo hoog? Lees hier hoe je kunt besparen.
  • Pijn in je onderrug? Dit kun je er tegen doen

Vragen in copywriting worden gebruikt om:

– De lezer aan het denken te zetten
Vragen helpen de lezer de tekst te verduidelijken en te begrijpen wat hij of zij daadwerkelijk leest.

– Interactie op te roepen
Het lezen en (onbewust) beantwoorden van vragen zorgt ervoor dat lezers betrokken raken bij jouw teksten.

– Om te bevestigen (Toch? Vind je niet?)
Over het algemeen richt je je als copywriter op een ‘ja’, ‘klopt’ of ‘inderdaad’. Je wilt dat jouw lezers het (on)bewust eens zijn met jouw teksten.

Neem het volgende voorbeeld. Bij welke vraag twijfel jij en bij welke vraag zou je snel overtuigd zijn?

Klaar om te leren waarom H1 titels zo belangrijk zijn?
Klaar voor meer klanten?

Door ‘ja’ te antwoorden, stemt jouw lezer indirect in met de volgende stap richting een conversie.

– Herkenbaarheid te schetsen (zoals in de H1 titels die we eerder beschreven)
Te diep in het glaasje gekeken? – Dit lijkt de oplossing tegen een kater!

Met een vraag als deze, schets je herkenbaarheid. Iedereen heeft wel eens een kater gehad. Dat betekent dat iedereen zich wel kan vinden in de vraag. Nu is de vraag, hoeveel mensen zijn bereid om te klikken om erachter te komen wat de oplossing tegen een kater is?

– Opvolgend het antwoord te geven
In zekere zin speel je in op de nieuwsgierigheid van lezers. Je gebruikt de ruimte tussen wat lezers weten en wat ze willen weten.

We vergeten regelmatig dat anderen niet weten wat wij wel weten

Zij willen weten wat het antwoord is op de vraag!
Door middel van storytelling kun je op een creatieve manier mee bezoekers aan het lezen houden. Vertel een boeiend verhaal waardoor men nieuwsgierig blijft.

Questions in copy, especially in headlines, work best when the answer is almost absurdly obvious
– Erin Phiel

Wist je dat FAQ secties goed ranken in Google?

Logisch natuurlijk, Google heeft als doel om de beste antwoorden te laten zien voor de vragen die gesteld worden.
Zoek bijvoorbeeld eens naar ‘wat is copywriting’. Natuurlijk staat Wikipedia met haar DA (domein autoriteit) enorm hoog. Hierover leer je meer in hoofdstuk…

Kun je veel gestelde vragen uitwerken voor jouw bedrijf? Win-win! Je voorziet jouw lezers van het antwoord waar zij naar zoeken én je zorgt ervoor dat jouw website beter vindbaar is.