Skip to main content

Unique Selling Points (USP’s) zijn voor jou als tekstschrijver van levensbelang. Door de focus te leggen op de unieke punten van een product of dienst, weet iedere lezer direct waarom ze perse bij jou moeten zijn, en niet bij de concurrent.

Natuurlijk is het beschrijven (en zelfs bepalen) van de USP’s makkelijker gezegd dan gedaan. Het belangrijkste is om altijd rekening te houden met de drie stappen hieronder:

  1. Loopt de klant warm voor jouw USP’s?
    De lezer moet precies weten waarom juist jij aansluit bij hun wensen en verwachtingen. Los je hun ‘probleem’ op met jouw product/dienst? Verwoord dit dan in een USP en benadruk het in jouw teksten.
  2. Is het beter dan de concurrent?
    Het is simpel om te zeggen dat Coca Cola fantastisch smaakt, maar dit is natuurlijk niet genoeg om hardcore Pepsi klanten over te halen. Wees dus echt uniek en zorg voor USP’s die laten zien dat zij ver afstand nemen van de concurrent. The original. The best. The real thing.

Coca Cola houdt voet bij stuk – naar aanleiding van een Suikertax in het Verenigde Koninkrijk waardoor suikerrijke producten duurder worden, passen veel producenten de receptuur van hun producten aan, talloze bedrijven geven aan om producten te willen produceren met minder suiker. Coca Cola past het recept daarentegen bewust niet aan.
They don’t make ‘em like they used to. We do.’ – aldus Coca Cola.
Natuurlijk blijven Diet Coke en Coca Cola Zero als suikervrije producten, maar aan de ‘originele’ cola verandert er niets!

  1. Is jouw USP niet te complex?
    Bij specialistische, wetenschappelijke en technische teksten is het belangrijk dat de tekst begrijpelijk is voor de lezer (de expert). Bij commerciële teksten is het daarentegen de bedoeling dat je juist niet teveel jargon gebruikt. Je wilt geen potentiële klanten afschrikken!

Ben je de drie punten hierboven langsgelopen? Dan ben je al een heel eind. Ben je nog niet helemaal zeker van je zaak? Dan raden we je aan om de USP’s nog eens goed te lezen, maar nu niet als copywriter, maar als klant: ben je zelf overtuigd van de voordelen van het bedrijf?
Denk je dat je ook wel over zou stappen? Dan ben je zo goed als klaar.

Houd de 4 factoren hieronder in gedachte bij het schrijven van USP’s:

Uniekheid – laat altijd zien wat dit product anders maakt dan andere producten.
Locatie – leg uit waarom dit product gekozen moet worden in jouw specifieke regio
Marktaandeel – vertel waarom dit product zo’n grote stempel op de markt heeft gezet
Prijs/kwaliteitverhouding – vertel niet dat het product lekker goedkoop is, vertel daarentegen wel dat het een geweldige prijs kwaliteitverhouding heeft. Klinkt net even wat minder cheap.

“In order to be irreplaceable one must always be different”
Coco Chanel