Skip to main content

Toon oprechte interesse

“You can make more friends in two months by becoming interested in other people than you can in two years by trying to get other people interested in you.”

In de internationale bestseller How to Win Friends & Influence People laat auteur Dale Carnegie een van de belangrijkste punten ooit naar voren komen. Deze regel geldt niet alleen voor copywriters, maar binnen de wereld van tekstschrijvers is dit misschien wel dé belangrijkste regel om in je achterhoofd te houden:

Become genuinely interested in other people

Carnegie heeft het voornamelijk over de communicatievaardigheden en sociale skills die van belang zijn bij het maken van vrienden, jezelf richting sociale kringen te bewegen waar je eerst nooit van zou kunnen dromen en welke sociale skills nodig zijn voor het overtuigen van mensen en dingen voor elkaar krijgen…

Precies wat je wilt: mensen overtuigen en dingen voor elkaar krijgen met jouw teksten.

Hoe pas je de lessen van Dale Carnegie toe in commerciële teksten?

Niemand praat graag met mensen die alleen over zichzelf praten. Als je volgens de regels uit het boek leeft, kun je alles voor elkaar krijgen, aldus Carnegie:

  • Ieder persoon die je ontmoet is de meest interessante persoon ter wereld. Jouw taak is om uit te zoeken waarom deze persoon is wie hij is en wat hij nodig heeft.
  • Ieder persoon die je ontmoet is een expert op een gebied waar jij niets of weinig van af weet. Leer van hen en gebruik het in jouw voordeel.

Iedereen weet iets wat jij niet weet, jouw taak is om er achter te komen wat dit is. Dit zal je helpen. Je zal aandachtig en actief moeten luisteren naar mensen. Toon oprechte interesse door vragen te stellen. Lezers willen serieus genomen worden. Stel vragen als “wat zijn adviezen die je ons zou meegeven?”. Het zal je verbazen op welke manieren je nieuwe informatie en kennis op kan doen wanneer je open staat voor anderen en hun ideeën.

“When dealing with people, remember you are not dealing with creatures of logic, but creatures of emotion”