Skip to main content

Tone of voice – schrijf zoals je ook zou spreken

Wat is tone of voice? De boodschap is wat je communiceert, de tone of voice is hoe je de boodschap overbrengt.
De tone of voice is in zekere zin de persoonlijkheid van jouw merk. Of je nu iedere week een blog schrijft, 50 productpagina’s of SEO pagina’s voor een klant schrijft of een ‘over ons’ tekst – een heldere en consistente tone of voice is een must. Een effectieve manier om de tone of voice vast te leggen is om jezelf de volgende vraag te stellen: “Als mijn merk een persoon zou zijn, wat voor persoon zou hij/zij zijn?”

Welke persoonlijkheidskenmerken zouden mijn merk typeren? Het bepalen van de merkwaarden is essentieel. Laten De merkwaarden van Starten Met Copywriten als bijvoorbeeld nemen:
Behulpzaam – vriendelijk – ambitieus – ontspannen.

Of de kernwaarden van 3 grote bedrijven:
– Nike: prestatie, authenticiteit, innovatie en duurzaamheid
– HP: passie, vertrouwen, prestatie en integriteit
– IKEA: nederigheid, wilskracht, leiderschap, kostenbewustzijn

 

Your brand is what people say about you when you are not in the room
Jeff Bezos, de oprichter van Amazon

Tone of voice bepalen: ga het volgende na:

  • Wat zijn de kernwaarden van jouw bedrijf? Schrijf er een aantal op, 4 of 5 is voldoende. Op basis van deze kernwaarden bepaal je hoe jouw teksten inricht.
  • Wie is jouw lezer? Breng de doelgroep in kaart. Zijn het mannen of vrouwen? Zijn het ouderen of jongeren? Welke behoeften hebben mijn lezers? Durf te segmenteren en wijk niet teveel af.
  • Wat zijn de kanalen waarop je plaatst? Gebruik je vooral Instagram om jouw boodschap over te brengen? Dan is het een goed idee om korte activerende teksten te schrijven, gevolgd door een Call to Action (CTA) – Link in Bio! Schrijf je daarentegen blogartikelen waarin je lezers informeert over de nieuwste technologieën in de medische wereld? Keep it simple blijft de regel, maar een informatieve tone of voice en een uitgebreide tekst is in dit geval waardevoller dan een korte wervende tekst. Gebruik je meerdere kanalen om jouw boodschap over te brengen? Blijf dan consistent en houd dezelfde tone of voice aan.
  • Wat zijn de bedrijfsdoelstellingen? Natuurlijk ook niet onbelangrijk. Wat is het doel waarmee je schrijft? Je schrijft toe naar een conversie, maar wat is in jouw geval een conversie? Een aankoop? Een nieuwsbriefaanmelding? Meer likes op jouw Facebook pagina?

Kom je er echt even niet uit? Lees jouw tekst eens hardop. Als de tekst niet natuurlijk klinkt, herschrijf je ‘m gewoon totdat de tekst wél lekker klinkt. Zorg dan wel dat je activerende teksten schrijft!

Meer weten over tone of voice of andere copywriting technieken? Neem gerust contact met ons op!