SEO copywriting is een gespecialiseerde vorm van online schrijven waarbij gebruik wordt gemaakt van keywords: termen die door jouw doelgroep worden gezocht om de gewenste informatie te vinden. Is iemand op zoek naar een kapper in Utrecht? Drie keer raden wat hij intikt…

SEO teksten helpen online content hoger te scoren in de zoekresultaten (waaronder Google en Bing). Ook niet onbelangrijk: SEO teksten worden gelezen door potentiële afnemers.
SEO content in de vorm van tekst is een must wanneer je wilt scoren. Er zijn genoeg andere elementen die belangrijk zijn zoals URL-structuur, page speed, keywords in de alt tekst van afbeeldingen, categorieën en meer. Ook hierover vertellen we je meer, maar eerst meer over het belang van teksten om beter gevonden te worden in Google.

Om topposities te scoren in Google met SEO teksten moeten jouw teksten aan twee eisen voldoen:

  1. Relevant zijn voor jouw lezers.
  2. Google moet jouw content zien als een waardevolle informatiebron.

SEO Copywriters weten beide te combineren, waardoor de websites van hun klanten op hoge posities in Google belanden. Gelukkig gaat het bij SEO steeds vaker om het schrijven van kwalitatieve content dan om trucjes om Google te beïnvloeden. Een goede SEO-copywriter weet wat jouw klanten zoeken en hoe hij daarop het beste antwoord geeft middels wervende, vindbare teksten.

Het onderscheid tussen een tekstschrijver en een copywriter? Dat zijn de volgende 4 stappen

  1. SEO keyword onderzoek
  2. Schrijven
  3. Meten
  4. Optimaliseren

Commercieel kunnen schrijven is meer dan mooie teksten schrijven. Als SEO Copywriter ben je een verkapte marketeer. Wat komt hierbij kijken? Je gaat in het hoofd van je potentiële klant kruipen.
Als copywriter schrijf je voor bedrijven uit verschillende branches. Je zult schrijven over de nieuwste technologieën, een nieuw wetsvoorstel of over de lekkerste hapjes. Inhoudelijke kennis is belangrijk maar commerciële kennis is belangrijker, de branche waarvoor je schrijft maakt namelijk niet uit. De toon is belangrijker dan de inhoud. Heb je wel eens een sales training gevolgd? Dan leer je precies hetzelfde: de toon waarop je praat is tot wel zeven keer zo belangrijk als de inhoud van jouw pitch. Hetzelfde geldt voor converterende copy!

Stap 1: Keyword onderzoek.

De eerste stap van SEO copywriting heeft weinig te maken met schrijven. Je moet eerst beslissen waar je over gaat schrijven. Keyword onderzoek hoort ook bij het werk van een copywriter:
Op welke onderwerpen focus je je? Al met al: op welke zoektermen wil je gevonden worden?

Waar zoekt men naar? Hoeveel mensen gebruiken deze zoekterm?
Voordat je een bedrijf kunt helpen groeien door middel van SEO moet je eerst weten wat hun core business is, wat de USP’s en kernwaarden zijn en wat hun doelen zijn.
Een high end kledingmerk zal liever niet gevonden willen worden op een populaire zoekterm als ‘shirts uitverkoop’ of ‘goedkope kleding’. Ook al wordt er meer dan 4.000 keer per maand naar gezocht!

Je hebt waarschijnlijk al een paar keywords in gedachte. Productnamen, diensten of de merknaam zelf. Altijd goed om met deze basis keywords te beginnen.

Schrijf ze op en combineer ook vooral keywords, zodra je deze basis keywords in een keyword research tool invoert, zul je ongetwijfeld nieuwe keywords en vragen omtrent deze keywords ontdekken.

Check ook relevante termen

Als je moeite hebt om meer keywords te bedenken, ga dan naar Google en bekijk de gerelateerde zoektermen die verschijnen wanneer je een keyword intypt. Wanneer je bijvoorbeeld ‘Apple laptop’ intikt, krijg je een aantal suggesties:

Dit zijn keywords die je zeker kunt overwegen!

 

KWFinder

Misschien wel handig om te vermelden; wij doen zoekwoordonderzoek met de online tool KWFinder. Wij betalen maandelijks voor KWFinder, maar dat is het meer dan waard. Er zijn talloze Keyword tools, de gratis tool van Google bijvoorbeeld: Keyword planner. Of SEranking, of MOZ.

De resultaten zijn nagenoeg hetzelfde, het is maar waar je de voorkeur aan geeft. Wij houden van KWFinder vanwege het superstrakke design, alle mogelijkheden (waaronder de keywords van concurrenten checken 😉) en de service. Hieronder een screenshot van KWFinder. Een goede vriend van mij was op zoek naar een sportschool, of liever nog, een crossfit gym in Amersfoort. De meest voor de hand liggende zoekterm: Crossfit Amersfoort. Bij het invoeren van de term Crossfit Amersfoort, komen we achter het volgende…:

Vergelijkbare relevante termen: KWFinder laat direct een aantal vergelijkbare zoektermen zien: Sportschool Amersfoort, Fitness Amersfoort, Personal Trainer Amersfoort, Crossfit Utrecht.

Daarnaast kunnen we zien welke websites gevonden worden op de term Crossfit Amersfoort. Nu kun je dit natuurlijk ook zien wanneer je Crossfit Amersfoort in Google intikt, maar verplaats je eens in de eigenaar van een crossfit sportschool in Amersfoort. Met één simpele zoekopdracht, komt hij erachter dat er gemiddeld 880 mensen zoeken op ‘Crossfit Amersfoort’. 880 mensen zijn geïnteresseerd in zijn diensten.

Ook krijgt hij inzicht in de Keyword Difficulty – hoe moeilijk (of makkelijk in dit geval) is het om te scoren op de zoekterm Crossfit Amersfoort. Dit zoekwoord heeft een moeilijkheidsgraad van 14/100, oftewel ‘Easy’!

Ook niet onbelangrijk: welke partijen scoren er nu al op de zoekterm Crossfit Amersfoort?
Je ziet dat www.crossfitamersfoort.nl het goed doet, zij staan op positie 1 voor deze zoekterm. Dit komt onder andere door hun beschrijvende URL (hier komen we later op terug), maar ongetwijfeld ook omdat ze de term ‘Crossfit Amersfoort’ op hun pagina’s terug laten komen, in de tekst, maar ook in de H1 en H2 titels.
Ook Crossfit Keistad doet het goed op de term ‘Crossfit Amersfoort’. Hun LPS (Link Profile Strength) is iets sterker. Maar aan de andere kant is de DA (Domein Autoriteit) van www.crossfitamersfoort.nl beter. Hier gaan we in deze blog niet op in. Mocht je hier nu toch meer over willen weten? Stuur dan gewoon een mailtje, dan gaan we de diepte in!

Bij het onderzoeken van relevante keywords voor jouw content, zul je waarschijnlijk merken dat het zoekverkeer van die keywords verschilt. In sommige gevallen kan het voordeliger zijn om je te richten op zoektermen met minder zoekverkeer. Deze zoekwoorden worden namelijk een stuk minder vaak gebruikt door de concurrentie.

 

Het zou toch fantastisch zijn om hoog te scoren op het keyword kapper? Een snelle zoekopdracht in KWFinder laat zien dat er per maand maar liefst 33.000 keer gezocht wordt naar Kapper. Al haal je maar 1% binnen van al die mensen die maandelijks zoeken naar kapper, dan heb je iedere dag 110 klanten in jouw zaak! In eerste instantie klinkt dit inderdaad fantastisch. Aan de andere kant…

  1. De keyword difficulty van het keyword Kapper is 28/100. Ineens een stuk meer concurrentie.
  2. Wanneer iemand uit Groningen een kapper zoekt, en jij staat met jouw kapsalon in Amsterdam op positie 1, kun je het alsnog wel schudden.
  3. Hele algemene keywords met veel zoekverkeer brengen het risico met zich mee dat je bezoekers naar jouw website trekt die niet gekwalificeerd zijn.

Een beter idee? Focussen op een ‘short-tail’ keyword als ‘Herenkapper Utrecht’.
Op ‘Herenkapper Utrecht’ wordt 390 keer per maand gezocht, de keyword difficulty is 21, goed te doen dus!

Onthoud altijd dat het niet de “makkelijkste keywords” zijn waar je op moet focussen. Het zijn degenen met de beste potentiële ROI.

 

Leave a Reply