Skip to main content

Positieve teksten verkopen

Wat we bij CopyCollab helaas nog te vaak op productpagina’s, homepages en in vacatureteksten voorbij zien komen, zijn negatieve teksten. Een no-go in commerciële teksten:

  • Bij deze motorhelm is er geen sprake van een onveilige helm.
  • Wij zorgen er niet voor dat u voor een dichte deur komt te staan
  • Wees niet te laat

Negatieve teksten beschrijven iets wat er niet gebeurt of iets waarvan je liever niet wilt dat het gebeurt. Positieve teksten daarentegen beschrijven iets waarvan je wél wilt dat het gebeurt.

Negatief: Bij deze motorhelm is er in ieder geval geen sprake van een onveilig exemplaar.
Positief: Bij deze motorhelm is er in ieder geval sprake van een veilig exemplaar.

Negatief: Wij zorgen er niet voor dat u voor een dichte deur komt te staan
Positief: Wij zorgen ervoor dat de deur altijd open is.

Negatief: Van ons zul je nooit spam ontvangen!
Positief: Wij garanderen jouw privacy!

Het kost het menselijk brein meer moeite om negatieve boodschappen te verwerken. Hierdoor kan het zomaar zijn dat jouw boodschap verloren gaat of dat jouw boodschap onbewust toch negatief wordt opgevat. In het laatste voorbeeld geldt dit vooral. Tijdens een bijzonder experiment (http://archive.is/FkSTL#selection-519.0-527.58) heeft Michael Aagaard getest wat de zin ‘We will never spam you’ deed voor zijn conversie… een daling van maar liefst 18,7% procent!

“Although the messaging revolves around assuring prospects that they won’t be spammed, the word spam itself gives rise to anxiety in the mind of the prospects.” – Michael Aagaard

 

Een vakantie naar Bonaire is allesbehalve naar. Het regent er nooit, het is niet koud, en niet duur!
Een vakantie naar Bonaire is geweldig! De zon schijnt er altijd, het is er heerlijk warm en dat voor deze prijs!

Met onze nieuwe marinade maak je heerlijke kip die niet droog wordt in de oven!
– Met onze nieuwe marinade maak je heerlijke malse kip, zelfs in de oven!