Skip to main content

Google AdWords is het advertentiesysteem van Google waarin adverteerders bieden op bepaalde trefwoorden, zodat hun advertenties in de zoekresultaten van Google verschijnen. Aangezien adverteerders moeten betalen voor deze klikken, is dit onder andere hoe Google geld verdient. En ook de manier waarop veel online marketeers geld verdienen door hun producten of diensten aan te bieden.

Het liefst sta je bij het adverteren op AdWords helemaal bovenaan, maar dat kan best wat kosten… De positie van jouw advertentie wordt onder andere bepaald door de Quality Score. Ook de CPC (cost per click) wordt mede bepaald door de Quality Score.

Quality Score is een schatting van de kwaliteit van jouw advertenties, de trefwoorden en de landingspagina. Quality Score wordt gerapporteerd op een schaal van 1-10 en omvat de verwachte doorklikratio, relevantie van de advertentie en de beleving van de landingspagina.

Google is de baas

Hoe relevanter jouw advertenties en landingspagina’s zijn voor de gebruiker, des te groter de kans is op hogere Quality Scores.

Google bestraft adverteerders met een lage Quality Score indirect, ze komen lager te staan in de zoekresultaten en betalen een hogere CPC. Advertenties met een hogere Quality Score daarentegen leiden tot lagere prijzen en betere advertentieposities.

SEA (Search Engine Advertising) hangt nauw samen met SEO.

Wanneer de teksten op jouw SEA landingspagina relevant zijn aan de keywords én de advertentie waarmee je adverteert, je minder betaalt? Je krijgt in zekere zin AdWords korting wanneer je landingspagina met de juiste teksten is ingericht.

De afstemming van jouw advertenties, jouw keywords en jouw landingspagina’s beïnvloeden de kosten aanzienlijk.

Facebook speelt mee

Ook Facebook introduceerde onlangs een “Relevantie Score” waarbij een correlatie tussen een hogere Relevantie Score en lagere CPC tarieven zichtbaar is.

Message Matching in advertenties en op landingspagina’s goed voor:

  • De conversie van jouw bezoekers
  • De CPC die je betaalt aan AdWords
  • Dezelfde metrics in Facebook!

Hieronder een voorbeeld van effectieve Message Matching.

 

– Het keyword is als eerste opgenomen in de advertentie
– De header op de is duidelijk en relevant
– Ook de ondertitel is duidelijk en relevant met het trefwoord inbegrepen.
– De CTA-knoppen zijn opgemaakt met contrasterende kleuren
– Je krijgt een duidelijk beeld van de tool door middel van de screenshots
– Reviews onderaan de pagina bieden bewijs dat de tool écht werkt!

Meer weten over SEA landingspagina’s? Let us know!