Skip to main content

LSI Keywords

Wat zijn LSI Keywords, waarom zijn ze zo belangrijk bij SEO en hoe gebruik je LSI Keywords? Je leest het in dit artikel… snel aan de slag!

In de begindagen van SEO, bepaalden Google en andere zoekmachines het onderwerp van een website of webpagina op basis van de belangrijkste keywords. Als Google het keyword “Bikini kopen” steeds opnieuw zou zien, zou het algoritme van Google zeggen: “Deze pagina gaat duidelijk over het kopen van bikini’s.”

Daarom was de keyword density van een pagina zo belangrijk, het liefst zo veel en zo vaak mogelijk! Vandaag de dag is het doel van Google nog steeds om erachter te komen wat het algemene onderwerp van een pagina is, en dat gebeurt gelukkig niet alleen meer door keyword spamming. Google vertrouwt op LSI keywords om de inhoud van een pagina op een zo’n diepgaand mogelijk niveau te kunnen begrijpen.

Wat zijn LSI keywords?

LSI (Latent Semantic Indexing) keywords zijn woorden die vaak samen voorkomen binnen één onderwerp en die semantisch gerelateerd zijn aan elkaar.[1]

Laten we zeggen dat het onderwerp van jouw SEO blogartikel “bikini kopen” is.
Wanneer je schrijft over bikini’s kopen, houd je LSI zoekwoorden in gedachte, keywords als: strand, zwembroek en vakantie.

Zoekmachines als Bing en Google verwachten LSI. LSI keywords helpen zoekmachines om het hoofdonderwerp van jouw tekst te achterhalen. Met LSI keywords ondersteun je jouw main keyword middels relevante termen.

Het gebruik van LSI keywords in jouw teksten helpt zoekmachines het exacte onderwerp van de tekst te begrijpen en laat zien dat de jouw tekst relevant is voor de desbetreffende zoekopdracht. Het verbetert indirect ook jouw kansen om te ranken op andere keywords die semantisch gerelateerd zijn aan een vergelijkbare zoekopdracht.

Wat is het verschil tussen LSI keywords en Long Tail keywords?

Wat zijn Long tail keywords? Long tail keywords zijn zoektermen die afgeleid zijn van een main keyword, long tail keywords hebben over het algemeen een lager zoekvolume dan short tail keywords.

Voorbeelden van long tail keywords op basis van “bikini kopen” zijn: online bikini kopen, zwarte bikini kopen, bikini kopen amsterdam etc. Zoals je kunt zien bevat elk van deze long term keywords het main keyword.

Google LSI, daarentegen, worden niet gebruikt als belangrijke keywords, het zijn eerder trefwoorden die moeten worden vermeld om de zoekmachines te laten weten dat het artikel echt gaat over het onderwerp waar je over schrijft. LSI keywords werken samen met long tail keywords om ervoor te zorgen dat de tekst beter rankt in zoekmachines als Google.

Zoek je in Google naar ‘bikini kopen’, dan zie je onderaan de pagina een groot aantal suggesties voor keywords die gerelateerd zijn aan jouw initiële zoekopdracht. Dit zijn de LSI Keywords.

Waar en wanneer gebruik je LSI keywords?

  • Op een natuurlijke manier door de hele pagina die je hoger in Google wilt laten scoren
  • In Headings
  • In de paginatitel om het main keyword te ondersteunen
  • Het liefst dicht bij elkaar in de tekst

 

[1] De semantiek of betekenisleer is een wetenschap die zich bezighoudt met de betekenis van symbolen, waarbij het in het bijzonder de bouwstenen van natuurlijke talen die voor de communicatie dienen ofwel woorden en zinnen betreft.

Antwoord op vragen als wat betekent keyword density? Lees dan onze blogs en copywriting technieken!