Skip to main content

Is SEO copywriting in tweestrijd met leesbaarheid?

Vindbaarheid heeft met een aantal factoren te maken waaronder websitesnelheid, domein autoriteit en SEO teksten. Vaak zijn de beste SEO teksten puur geschreven op vindbaarheid, als voorbeeld wil ik je graag deze pagina van De Foodspot Evenementconcepten laten zien:

https://defoodspot.nl/catering-per-plaats/catering-de-bilt/

Het zal je wellicht opvallen dat bij deze tekst vindbaarheid gekozen is boven leesbaarheid (het doel is immers om gevonden te worden). Er worden veel keywords in genoemd, in de H1 en H2 koppen bijvoorbeeld. Het is vaak zo dat voor de vindbaarheid, aparte pagina’s worden geschreven/ingericht, namelijk: SEO landingspagina’s.

Wat is de #1 uitdaging voor een SEO copywriter?

Het vinden van de balans tussen SEO en conversie. De balans tussen vindbaarheid en leesbaarheid.

Een SEO copywriter heeft als doel om de pagina’s die hij schrijft, hoog te laten ranken in Google, zonder afbreuk aan de leesbaarheid. Dit is nog wel eens lastig, aangezien keywords een grote rol spelen. Directe keywords met name. In welke tekst of welke zin kun je het keyword ‘Kapper Utrecht’ nu goed verwerken? Dat gaat simpelweg niet.

Gelukkig zijn daar trucjes voor: een keyword als ‘Kapper Utrecht’ kun je perfect in een H1 of H2 titel plaatsen: Kapper Utrecht – kom langs bij Kapper Hassim in Utrecht!

Dit speelt overigens niet alleen op SEO Landingspagina’s – maar ook op het gebied van SEO Copywriting blogs, waar leesbaarheid misschien nóg wel belangrijker is…

Hulp nodig? Op zoek naar de balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid van jouw website, blogartikelen, salespagina’s of SEO landingspagina’s? Neem gerust contact op! Wij helpen je graag.