Skip to main content

Hoe klantenrelaties effectief te beheren.

Een fundament van relatiebeheer is het begrijpen van de behoeften van de klant, maar het verwerven van een nieuwe klant is vijf keer duurder dan het behouden van een huidige. Daarom moet je je klantenrelaties effectief beheren. Hier zijn 5 beste praktijken om dat te doen.

5 manieren om klantrelaties effectief te beheren.

1. Maak een indeling van voordelen voor de problemen van de klant.
Door primair en secundair onderzoek te doen moet je eerst nagaan met welke problemen de klanten te maken hebben voordat je ze oplost. Het bepalen van het antwoord op deze vraag moet beginnen met een poging om het specifieke probleem te begrijpen. Diepgaand klantenonderzoek kan bedrijven helpen de voordelen van een product of dienst nauwkeuriger te verwoorden.

2. Respecteer de tijd van je klant.
Mensen houden er in het algemeen niet van om te lang te wachten. Dat geldt ook in de detailhandel, bij een telefoongesprek met de klantenservice, bij het wachten op een antwoord op een e-mail, of bij een bezoek aan een bedrijf voor een ontmoeting. Om je klanten niet te lang te laten wachten, kun je het beste van tevoren afspraken inplannen, zodat de relevante mensen binnen de organisatie niet over het hoofd worden gezien.

3. Integreer chatbox op de website.
Een van de belangrijkste manieren om je klantenrelaties te beheren is door ze tevreden achter te laten met een snel antwoord. Nu maken geautomatiseerde chatbots gebruik van AI om veel gestelde vragen te beantwoorden. Dit helpt bij het opvoeren van de responstijd van een live chat, en ook bij het verbeteren van de betrokkenheid met klanten. Kijk hoe je chatbots kunt inzetten om de ervaring van de consument te verbeteren.

4. Ontwikkel producten op basis van feedback van klanten.
Een inspanning om de klant te begrijpen reikt verder dan het punt van aankoop. Deze feedback kan helpen een bestaand product te verbeteren of nieuwe producten te ontwikkelen die voorzien in een behoefte die door de klant gedefinieerd is, niet door het bedrijf. Als het doel is om loyaliteit bij de consument op te bouwen, moeten materialen misschien veranderen om te helpen langdurige relaties op te bouwen.

5. Bied meerdere manieren van contact aan.
Klanten kunnen het op prijs stellen dat ze een bedrijf via verschillende kanalen kunnen bereiken. Analytics van een CRM kunnen zelfs onthullen welke communicatiekanalen het meest waardevol zijn voor de verkoop. Die analyse kan een bedrijf helpen meer op gegevens gebaseerde beslissingen te nemen als het gaat om het efficiënt toewijzen van middelen voor de klantenservice.

3 tips om de klantrelatie effectief te beheren.
-Wees consequent met het reageren op tijd.
-Luister naar de feedback van de klant.
-Creëer voordeel uit de problemen van de klant.

Kijk voor meer effectieve digitale marketing tips hier naar onze vorige post.

Leave a Reply