Skip to main content

Hoe je website optimaliseren voor SEO en conversies.

Leren hoe je je website kunt optimaliseren voor SEO en conversies is van cruciaal belang voor elke succesvolle website. Het zorgt ervoor dat je website precies werkt zoals hij moet werken. Als je goede SEO hebt, kun je meer verkeer krijgen en krijg je meer mogelijkheden om potentiële klanten te converteren. Je website op de juiste manier optimaliseren biedt ook het voordeel dat ze hoger in Google komt te staan, waardoor ze zichtbaarder wordt. Niet veel mensen zijn bekend met SEO, of ze zijn het wel maar weten niet goed hoe ze het op hun website moeten toepassen. De volgende tips en strategieën leren je hoe je je website kunt optimaliseren voor SEO en conversies.

Wat is SEO?

SEO staat voor “zoekmachine optimalisatie”. Dit is het proces van het verbeteren van je site om de zichtbaarheid ervan voor relevante zoekopdrachten te vergroten. Hoe beter je pagina’s zichtbaar zijn in de zoekresultaten, hoe groter de kans dat je aandacht krijgt en potentiële en bestaande klanten naar je bedrijf trekt.

5 redenen waarom je je website moet optimaliseren.

1. Maakt je website nuttig voor je specifieke publiek.
Google maakt het marketeers soms wat moeilijk omdat ze denken dat de zoekmachine hun beste inhoud niet rangschikt, of omdat ze een enorme daling in verkeer zien nadat google een algoritmische update doet. Het algoritme van Google let echter goed op tekenen dat een bepaalde webpagina zoekers de informatie geeft die ze zoeken. Als je je op SEO richt, kies je trefwoorden die met de zoekintentie te maken hebben. Als je je website optimaliseert voor conversies, leid je bezoekers naar hun specifieke doel, of dat nu lid worden van je e-mail lijst is of een van je producten kopen. Het doel is je publiek precies te geven wat ze willen. Weten hoe je je website kunt optimaliseren voor SEO en conversies schept een betere relatie tussen je site en de zoekmachines.

2. Verbeter je organisch verkeer.
De meeste bedrijven besteden meestal ongeveer 1 procent van hun totale inkomsten aan reclame. Hoewel dat een klein percentage lijkt, telt het toch op. Sommige industrieën, geven meer uit aan advertenties. Organisch verkeer aantrekken door SEO, echter, is gratis. Als je de close rate vergelijkt tussen zoekers die via organisch zoeken op je site terechtkomen en zij die via betaalde advertenties komen, laten de resultaten een enorm verschil zien. Organisch zoeken heeft bijna 15 procent, terwijl betaald zoeken minder dan 2 procent heeft. Investeer je tijd in het laten groeien van je organisch verkeer. Het duurt misschien langer, maar de resultaten houden langer aan en resulteren in meer conversies.

3. Profiteer van bestaand verkeer.
Wanneer mensen je website bezoeken, wil je niet dat ze alleen maar een blik werpen en weer vertrekken. Het doel is een blijvende indruk te maken, zodat ze gemotiveerd zijn om terug te komen. Website optimalisatie vereist inzicht in de gebruikerservaring. Zoek uit hoe bezoekers door je site navigeren, of ze de pagina afscrollen, en hoe vaak ze op je oproepen tot actie (CTA’s) klikken. Je moet bezoekers ook aanmoedigen je te volgen op sociale media, productpagina’s te bezoeken, en je blogs te lezen. Dit helpt je omrekeningspercentage te verbeteren omdat een hoger percentage van je organische verkeer zal converteren.

4. Dring aan op meer conversie.
Iedereen kan een website bouwen – zelfs een mooie website, maar weinigen kunnen een website maken die betrouwbaar conversies oplevert. Je wilt dat je publiek hoge percentages converteert. De beste manier om dat te doen is je publiek nauwkeurig te bestuderen om ze te geven wat ze nodig hebben en verwachten. Als je het onderzoek gedaan hebt en de gegevens op je site hebt toegepast, kun je hoge conversiepercentages verwachten. Dit levert uiteindelijk merkentrouw op. Maak een site met waardevolle inhoud en mogelijkheden voor bezoekers om te converteren.

5. Vertrouw op visuals.
Niets moedigt een bezoeker aan om je website sneller te verlaten dan een massieve lay-out van tekst.
Breek de inhoud op met visuele elementen zoals foto’s en video’s. Dit kan helpen je inhoud beter opneembaar te maken en je publiek betrokken houden kan het verschil maken wat betreft het tot stand brengen van een nieuwe conversie. Hoewel het opnemen van afbeeldingen de leesbaarheid drastisch kan verbeteren, moeten ze ook een doel dienen, houd dit altijd zeer relevant.

Voor meer informatie over website ontwikkeling, bekijk onze vorige blogs hier.

Leave a Reply