Skip to main content

Een effectieve copywriter is een superster in overtuigende teksten schrijven. Het doel is immers niet alleen om een verhaal helder over te brengen, maar ook vooral om een bepaalde doelgroep een actie te laten ondernemen. Of ze nu een product kopen van een webshop of een afspraak inplannen bij een advocatenkantoor. In elke branche hebben bedrijven en organisaties behoefte aan overtuigende teksten. De beste copywriters weten als geen ander hoe je inspeelt op bepaalde menselijke verlangens en behoeften. Een methode die vaak door copywriters gebruikt wordt, is het creëren van schaarste.

Sommige dingen hebben veel waarde omdat ze nuttig, mooi of krachtig zijn. Er zijn echter ook dingen die veel waarde hebben, doordat ze schaars zijn. Gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Goud en diamanten hebben veel waarde, omdat het zeldzame mineralen zijn.

Met deze gedachtegang kun je jouw product of dienst eenvoudig positioneren. Overtuigende copywriters gebruiken schaarste om te benadrukken dat een product of dienst schaars is op één van de volgende gebieden:

Kwantiteit
Er is maar een bepaalde hoeveelheid van het product aanwezig. Een goed voorbeeld hierbij zijn limited edition sneakers. Deze worden vaak voor het dubbele of zelfs het driedubbele van de originele prijs doorverkocht. Het resultaat? Deze sneakers zijn vaak al binnen een dag of zelfs enkele uren uitverkocht.

Tijd
Een aanbieding of product is maar voor een bepaalde tijd beschikbaar. Elk jaar vindt de ‘Black Friday sale’ plaats. Gigantisch veel korting op enkel de vrijdag na Thanksgiving. Op Black Friday gaan mensen nog net niet met elkaar op de vuist om een product te bemachtigen tegen een spotprijsje. De reden? Iedereen weet dat deze dag de enige dag is om je slag te slaan.

 

Doelgroep
Ervoor zorgen dat jouw klanten zich speciaal voelen doe je door schaarste te creëren rondom jouw klantenbestand. Hoe je dit doet? Doe ze een aanbieding die alleen voor bestaande klanten bedoeld is: Wij zijn blij met jou als klant! Omdat jij vorige maand meer dan € 50,- in onze webshop hebt besteed, ontvang je 10% korting op jouw volgende bestelling!

Uitnodiging
De behoefte naar een product of dienst creëren onder potentiële klanten kan zeer eenvoudig zijn. Het Chinese telefoonmerk ‘Oneplus’ heeft dit op een hele slimme manier gedaan. Toen zij net begonnen, konden mensen enkel Oneplus telefoons kopen op uitnodiging van het bedrijf zelf of via bestaande klanten van het merk. Mond-tot-mond reclame wordt direct gekoppeld aan schaarste en zorgt voor een krachtige strategie.

 

Oké, leuk al die verschillende manieren om schaarste te creëren, maar welke toegevoegde waarde heeft het? En waarom maken copywriters hier zo graag en zo vaak gebruik van? Om relatief simpele redenen. Wij mensen zijn op een bepaalde manier geprogrammeerd. Onze bijzondere hersenen kunnen sommige hacks niet negeren en daar spelen copywriters maar al te graag op in. Psychologisch gezien kunnen mensen heel slecht tegen het verliezen van vrijheid en de angst voor spijt.

Als producten of diensten schaars zijn, verlies je langzaam vrijheid. Je hebt namelijk niet meer de keuze om iets te gebruiken wanneer je dit wel zou willen. Mensen hebben er een hekel aan als hun vrijheid wordt weggenomen, vrijheid die zij eerst wel hadden. Als een kwalitatief goed product eerst gratis te gebruiken was en vervolgens afgeschermd wordt, zorgt dit ervoor dat je dit product graag wilt behouden. Vaak gaat men zelfs zover om het product te behouden door er voor te betalen.

Tegelijkertijd hebben mensen de angst voor spijt. In het Engels noemen ze dit ook wel FOMO (Fear Of Missing Out). Dan ben je letterlijk bang dat je iets mist als je een product niet aanschaft. Als de angst voor spijt groot genoeg is, wordt de neiging om geld te spenderen alleen maar groter. Het kopen wordt dan eerder een vorm van FOMO voorkomen. Men wilt zich niet slecht voelen voor het niet aanschaffen van een product.

Om schaarste te gebruiken in jouw teksten, hoef je maar één van de bovengenoemde punten toe te passen op jouw product, dienst of aanbieding. Uiteindelijk wordt het toepassen van schaarste veelal gebruikt om een ‘call to action’ krachtiger te maken. Je geeft jouw doelgroep een goede reden om het product direct aan te schaffen.