Skip to main content

Duplicate content is content die op meer dan één plaats op het internet verschijnt. “Eén plaats” wordt gedefinieerd als een locatie met een uniek website-adres (URL) – dus als dezelfde inhoud op meer dan één webadres wordt weergegeven, is er sprake van duplicate content.

Duplicate content kan nog steeds van invloed zijn op de positie van jouw website in zoekmachines. Wanneer er meerdere stukken, zoals Google het noemt, “aanzienlijk gelijkaardige” teksten op meer dan één locatie op het internet staan, kan het moeilijk zijn voor zoekmachines om te beslissen welke versie relevanter is voor een bepaalde zoekopdracht.

Google geeft namelijk slechts een van de twee (of meer) pagina’s waarde.

Er zijn geen exacte percentages bekend, maar er wordt geschat dat pagina’s die voor 70%+ overeenkomen, worden gezien als duplicate content.

Zoekmachines weten niet direct welke versie ze moeten indexeren, maar dat betekent ook dat zoekmachines niet direct weten welke versie ze perse moeten uitsluiten!

Volgens sommige schattingen is tot 29% van alle online content, duplicate content, en vaak wordt duplicate content zelfs onbewust gecreëerd.

Een goede vuistregel is; verwacht NIET dat je hoog in Google rankt met teksten die je op andere, beter rankende sites vindt.

Minimaliseer soortgelijke teksten. Als je veel vergelijkbare pagina’s hebt, overweeg dan om elke pagina uit te breiden of de pagina’s zelfs samen te voegen tot één pagina. Stel dat je een reiswebsite hebt met afzonderlijke pagina’s voor twee steden, met dezelfde informatie op beide pagina’s, kun je:

  • De pagina’s samenvoegen tot één pagina over de twee steden
  • Elke pagina uitbreiden zodat beide pagina’s unieke teksten over elke stad te bevatten.

Hoe vind je duplicate content?

  1. Kopieer een stuk tekst van jouw webpagina en plak het tussen dubbele aanhalingstekens in Google. Door het gebruik van dubbele aanhalingstekens, zoekt Google naar andere websites waar precies die tekst in dezelfde volgorde voorkomt.
  2. Nog een methode om te checken of jouw tekst zonder toestemming door een andere partij is gebruikt, is Copyscape. Als je de URL van de pagina die je wilt controleren intikt, zoekt Copyscape op het web af naar mogelijke kopieën van jouw tekst.