Skip to main content

De kracht van herhaling

Er is een stelling in de marketingwereld die luidt: men moet gemiddeld 7 keer met een boodschap in aanraking komen om een product te kopen of dienst af te nemen. Klinkt gek, toch? Het is echt zo. Marketinguitingen, blogartikelen, reclames, video’s en foto’s vallen namelijk al snel in het niet tussen alle andere advertenties en prikkels. Dankzij de kracht van herhaling kun je hier iets tegen doen.

Herhaling is een van de meest eenvoudige manieren van overtuigen. Neem een voorbeeld aan de manier waarop politici herhaling inzetten om hun boodschap over te brengen. Donald Trump bijvoorbeeld, of wat dacht je van Obama (Yes we can). En laten we Martin Luther King niet vergeten (I have a dream). De tekst “I have a dream” wordt 9 keer herhaald in het eerste deel van zijn toespraak en “Freedom” zelfs 20 keer.

Politici gebruiken de kracht van herhaling al jaren in hun toespraken, in tekst werkt het net zo goed.

In 1885 schreef ondernemer Thomas Smith het boek ‘Successful Advertising’ waarin hij onder andere het effect van herhaalde blootstelling aan een advertentie behandelde:

De eerste keer dat mensen naar een bepaalde advertentie kijken, zien ze ‘m niet eens
De tweede keer merken ze het niet op
De derde keer zijn ze zich ervan bewust dat het er is
De vierde keer hebben ze een vaag gevoel dat ze de advertentie eerder hebben gezien.
De vijfde keer lezen ze de advertentie
De zesde keer halen ze hun neus ervoor op
De zevende keer raken ze een beetje geïrriteerd
De achtste keer denken ze: “daar is die rare advertentie weer”
De negende keer vragen ze zich af of ze misschien iets missen
De tiende keer vragen ze hun vrienden en buren of ze het product geprobeerd hebben
De elfde keer vragen ze zich af hoe het bedrijf voor al deze advertenties betaalt
De twaalfde keer vragen ze zich af of het een goed product is
De dertiende keer beginnen ze te voelen dat het product wel daadwerkelijk goed moet zijn
De veertiende keer herinnert men zich dat ze een tijd geleden precies zo’n product wilden hebben
De vijftiende keer snakken ze ernaar omdat ze het product niet kunnen veroorloven
De zestiende keer accepteren ze dat ze het in de toekomst waarschijnlijk zullen kopen
De zeventiende keer schrijven ze op een post-it dat ze het product ooit zullen kopen
De achttiende keer balen ze enorm omdat ze het product nog steeds niet kunnen kopen
De negentiende keer tellen ze hun geld en overwegen ze het product toch te kopen
De twintigste keer dat ze de advertentie zien, kopen ze het product dan toch.

Hoe kwam hij aan zulke specifieke data?!

No offence mr. Smith… maar waarschijnlijk heeft hij het allemaal uit z’n duim gezogen ?
Aan de andere kant, er zit wel iets in. Herhaling is absoluut een manier om mensen te overtuigen. Een boodschap herhalen zorgt ervoor dat jouw publiek de boodschap sneller onthoudt. Ook kan herhaling ervoor zorgen dat jouw doelgroep een goed gevoel krijgt bij jouw teksten. Zorg er overigens wel voor dat je niet té ver gaat met het herhalen van jouw teksten. Hoe je dat doet?

  1. Herhaling werkt niet alleen op Facebook of bij advertenties. Ook in blogartikelen, op productpagina’s en op salespages wordt herhaling toegepast (startenmetcopywriten.nl) – de benefits worden blijvend herhaald, maar dan net op een andere manier. 1 op 1 herhaling werkt wel, maar effectiever is om dezelfde boodschap te herhalen door middel van andere woorden.
  2. Gebruik variaties en synoniemen: specifiek/eigenaardig/kenmerken/speciaal/bijzonder. Betekenen allemaal hetzelfde. Tip: https://synoniemen.net/ en https://www.thesaurus.com/
  3. Voor een boodschap die blijft hangen, selecteer je een klein aantal uitingen en richt je je volledig op het zo frequent mogelijk herhalen van deze ~3 uitingen. Zo vermijd je het risico dat je te vaak en te veel verschillende boodschappen uitdraagt, met als risico dat jouw doelgroep kwijtraakt waar jij voor staat. Frequentie bevordert de familiariteit, familiariteit op zijn beurt creëert vertrouwen.
  4. Blijf ook op jouw website de kracht van herhaling toepassen. Vaak ‘landen’ mensen niet op de homepage, maar op een van jouw dienstenpagina’s, productpagina’s, over ons pagina of op een blogartikel. Niemand is van plan om elke pagina van jouw website te bezoeken. Zolang jouw boodschap niet duidelijk is op elk van jouw pagina’s, blijven potentiële klanten afhaken. Is jouw boodschap wel duidelijk op elk van die pagina’s? Dan is de kans groter dat jouw websitebezoekers sneller converteren.
  5. Niet alleen het gebruik van verschillende woorden helpt, ook het gebruiken van verschillende kanalen is een goed plan – Facebook is niet genoeg. Heb je al een LinkedIn profiel? Instagram? Snapchat? Whatsapp? Twitter? Allemaal profielen die onderschat worden, maar realiseer je goed: het plaatsen van content op social media is gratis! “Mijn doelgroep bevindt zich niet op Snapchat/Instagram” = nonsense!
  6. Wees niet bang om jouw boodschap te herhalen. Wist je dat de bedrijven/personen met de meest succesvolle contentstrategieën op Facebook en Instagram ongeveer iedere 3 maanden hun content rouleren en herhalen? Zeg nu zelf: zou jij het beseffen als jouw favoriete artiest dezelfde post plaatst als 3 maanden geleden? Waarschijnlijk niet. Zou je er iets om geven? Waarschijnlijk ook niet. Gewoon doen dus!