Skip to main content

Helaas… copywriting is geen vakgebied waarbij je een magische formule invult en een perfecte tekst het resultaat is. Er zijn echter wel een aantal formules en modellen die je kunnen helpen bij een goede basis van jouw volgende blog, SEO landingspagina, of advertentietekst.

Uiteindelijk moet jouw tekst:

  1. Ervoor zorgen dat de lezer zich herkent in het verhaal.
  2. De lezer overtuigen dat zijn probleem opgelost kan worden door jouw product of dienst.

Het maakt niet uit of je een landingspagina, een blog of een Facebook advertentie schrijft. Jouw publiek vraagt zich namelijk altijd af: zal dit mijn problemen oplossen en brengt het mij wat ik zoek? Een bewezen methodiek en formule is de PAS formule, Problem-Agitate-Solve.

Problem
Marketing en copywriting draait erom het probleem van jouw doelgroep te begrijpen en te erkennen. Om boeiende content te creëren waar de lezer iets aan heeft, moet je eerst weten wat hun probleem is.

Des te levendiger je hun probleem beschrijft, des te beter laat je zien dat je begrijpt waar zij mee zitten. Wanneer een lezer de tekst leest en het gevoel heeft dat je meedenkt, hoe meer vertrouwen je wint.

Agitate
De volgende stap in de PAS copywriting formule is om de pijn en het probleem aan te kaarten en bloot te leggen. Het is inmiddels duidelijk welk probleem jouw lezer ervaart. Op dit moment maak je het pijnlijk voor de lezer door de nadelige effecten te beschrijven. Dit is eigenlijk het moment dat je zout in hun wonden strooit. Laat de lezer zien dat je begrijpt dat ze balen, en dat hun probleem serieus genomen moet worden.

Beschrijf het probleem, laat het erger lijken en speel in op de emoties van jouw doelgroep. Met andere woorden, giet zorgvuldig zout in de wond. Meer aandacht van de lezer gegarandeerd.

 

Solve
Nu ga je voor de kers op de taart: laat de lezer zien dat ze een oplossing nodig hebben, jouw oplossing. Geef ze het antwoord op hun oorspronkelijke vraag: zal dit mijn problemen oplossen en brengt het mij wat ik zoek? Op welke manier gaat jouw product of dienst bijdragen aan de oplossing van het probleem? En welke toegevoegde waarde gaat de potentiële klant ervaren? Dit zijn allemaal zaken die de propositie van jouw product of dienst extra kracht geven.