Skip to main content

Commentaar geven en delen maakt deel uit van een complete inhoud marketing strategie. Het is een goede manier om ervoor te zorgen dat je inhoud gedeeld wordt, dat er betrokkenheid is, en dat je een sterke gemeenschap van energieke en actieve deelnemers opbouwt.

De beste manier om commentaar te geven en te delen houdt in dat je onthoudt wie je publiek is en wat ze willen weten, terwijl je ook authentiek jezelf bent.

– Wees authentiek – Je zult nu wel doorhebben dat online zijn helemaal niet anoniem is. In feite kan iedereen bijna alles over je te weten komen als je eenmaal online bent. Daardoor kun je net zo goed gewoon jezelf zijn, want als je dat niet bent, komen mensen erachter en zullen ze dat als oneerlijkheid opvatten.

– Lees de post volledig voor je reageert – Reageer niet op of vind zelfs maar iets leuks dat je niet hebt doorgeklikt om te lezen, als het een link is. Je weet nooit wat de inhoud zal zeggen op basis van de kop, dus het is het beste om het te lezen. Deel of reageer nooit op dingen die je niet helemaal gelezen hebt.

– Gebruik je echte naam – Als je je aanmeldt voor accounts, gebruik dan je echte naam en wees jezelf op sociale media. Het gebruik van een handle of valse naam zal bij je publiek niet het vertrouwen wekken zoals het gebruik van je echte naam dat wel zal doen.

– Vertel ze wat je leuk vond – Als je op iemands bericht of artikel reageert, zul je willen beginnen met te vertellen wat je leuk vond aan wat ze in de inhoud zeiden.

– Geef je aanvullend perspectief – Nadat je verteld hebt wat je leuk vond en waar je het mee eens bent, voeg je wat aanvullende informatie toe vanuit jouw perspectief op het onderwerp, onderbouwd met je bronnen en feiten.

– Geef kritiek als dat nodig is – Als je het toch niet eens bent met de oorspronkelijke post, is het goed om dat te zeggen met feiten en bronnen, zolang je maar voorbereid bent op de tegenreactie. Dit is echter een riskante zaak om te doen, afhankelijk van je niche. Positiviteit is meestal het beste voor de meeste bedrijven.

– Hou het kort en bondig – Reageer niet door een boek te schrijven. Begroet ze gewoon vriendelijk, geef ze een compliment, voeg een of andere vorm van waarde toe vanuit jouw perspectief, en sluit het dan af.

– Zorg dat je een Gravatar hebt – Mensen zien graag je gezicht op foto’s op je profielen. Je gezicht te zien krijgen als je praat maakt dat mensen je meer vertrouwen. Meld je aan bij Gravatar.com en upload je foto’s, zodat je overal op het net als een echt persoon verschijnt.

– Laat geen links vallen in je commentaar – Je profiel op je sociale media account is goed genoeg want de meeste mensen willen niet dat je links in commentaar zet. Als je dat toch mag, gebruik er dan maar één.

– Deel alleen relevante informatie – Als je de informatie gelezen hebt en vastgesteld hebt dat ze relevant is, deel je ze met een commentaar van jou over wat er in staat.

Als je je eenmaal realiseert dat de belangrijkste redenen om commentaar te geven en te delen zijn om meer in contact te komen met je ideale publiek, besef je dat je niet op alles commentaar hoeft te geven en dat je niet alles hoeft te delen. Je hoeft je er alleen mee bezig te houden als het relevant is om dat te doen. Dat maakt het een stuk gemakkelijker voor je om al je sociale media te beheren.

Leave a Reply