Skip to main content

Bulletpoints en opsommingen

Ken je de opsomming met 3 onderdelen? Dat zou goed kunnen kloppen – 3 en 7 zijn magische getallen in de marketing.

Een opsomming in tekst werkt magisch. Lezers lezen namelijk niet echt, lezers scannen.
Ben je zelf een tekst aan het scannen? Dan lees je simpelweg niet over opsommingen heen. Niemand leest over opsommingen heen.
Door het gebruik van opsommingen in tekst benoem je aspecten op een eenvoudig manier, of vat je lange lappen tekst samen op een eenvoudige vorm.

Opsommingen in een blog, een salespagina of een brochure:

  • Zijn kort, dus makkelijk leesbaar
  • Breken de tekst op om specifieke aspecten te benadrukken
  • Zorgen ervoor dat scanners in plaats van scannen, jouw tekst in zijn geheel gaan lezen.

Een ideale opsomming in tekst – voor de drone kenners:
De X8 Pro Drone in het kort:

  • Bereik: 70 meter
  • Vluchttijd: 9 minuten
  • Afmeting: 50 x 50 x 19 cm
  • Camera: 720p – 1 MP

Er zijn een aantal verschillende manieren om opsommingen en bulletpoints effectief in te zetten:

  • De voordelen of eigenschappen van een product opsommen.
  • Het opbreken van complexe zinnen
  • Het aanhalen van gegevens ter onderbouwing van een claim
  • De lezer overtuigen om verder te lezen

Door middel van de opsomming hierboven laat je in een oogopslag zien wat de potentiële klant kan verwachten. Duidelijk én de lezer is minder tijd kwijt aan het lezen en archiveren van de eigenschappen van het product. Of je nu een bullet opsomming gebruikt of een getal opsomminge: Bij opsommingen is het belangrijk om rekening te houden met de volgende aspecten:

  • Gebruik een inleidende zin (zoals hierboven)
  • Houd het kort, twee of drie regels maximaal
  • Houd de opsommingen zelf ook kort, meer dan 7 punten in een opsomming? Dan kun je het beter gewoon als tekst uitschrijven

Misschien zijn 4 opsommingen op één pagina wel iets overdreven?…